Varjoja paratiisissa

Kiinteistönvälityksellä kulkee nyt lujaa. Kauppa käy ja alalle halutaan töihin. Kaupunki toisensa jälkeen kertoo nousseista kaupan luvuista. Itku ja hammasten kiristys on tipotiessään. Aurinko paistaa suomalaisen asuntokaupan syksyyn, mutta kaikille sekään ei riitä – ei tietenkään.
Habita Investin konsernijohtaja kertoo 30 vuoden kokemuksellaan Kauppalehdessä, kuinka oikeanlainen ahneus ja aggressiivisuus palkitaan. Hän myös lisää, että ”LKV-tutkinnolla ei aina ole mitään tekemistä myyntitaitojen kanssa.” Habitan pomo ei ole ainut joka edustaa tätä arvomaailmaa.
Nimittäin samaan aikaan kiinteistönvälitysyritys Kotijoukkueen Solo.fi- palvelu on ajettu toistaiseksi alas. Solon tuotemerkki muuttuu Facebook-päivityksen mukaan Kotijoukkueeksi. Vuosien sumutuksen jälkeen Solo riisuu valeasunsa ja paljastaa vihdoin kuluttajille todelliset kasvonsa. Solo on ilmeisesti aina ollutkin vain yritys kalastaa itsemyyjiä Kotijoukkue-ketjun asiakkaiksi? Samaisen Kotijoukkueen entinen myyntipäällikkö myönsi aikanaan kuulusteluissa kopioineensa meiltä vertailutietoja. Pian sen jälkeen Kotijoukkueelle syntyi oma välityspalkkiovertailu. Sekin pantiin alas. Ahneutta kuitenkin löytyi.
Kiinteistönvälityksen markkinoille on myös varsinkin tämän vuoden aikana rantautunut huolestuttava määrä erilaisia uusia ja arveluttavia palveluita jotka keräävät tietoa kiinteistönvälitysliikkeille kyseenalaisin keinoin. Näistä ehkä räikein on palvelu nimeltään Ihmeveikko. Palvelu lupaa kilpailuttaa useita eri tuotteita siivouksesta, muuttoon, luottoon ja kiinteistönvälitykseen. Puheet ovat kovia, mutta lupauksia ei pidetä – päinvastoin. Palvelu on ollut koko syksyn pystyssä, mutta vain kiinteistönvälitystä ja kulutusluottoa voi kilpailuttaa. Lisäksi Ihmeveikko ilmoittaa tuottaneensa käyttäjilleen säästöä. Parhaimmillaan sen ilmoittama ja asiakkailleen tuottama keskimääräinen säästö on ollut kiinteistönvälityksen kilpailutuksen osalta jopa yli 9000 euroa.
Päivänä 22.9.2017 Ihmeveikko kertoi, että se oli hankkinut asiakkailleen 151 tarjouspyyntöä joilla oli säästetty yhteensä lähes 800 000 euroa. Säästö on kuitenkin syntynyt ilman asuntokauppoja. Mitä tämä on jos ei harhaanjohtamista asiakkaiden yhteystietojen saamiseksi? Palvelun profiili Googlessa kertoi lisäksi Ihmeveikon olevan myös Kuluttajaneuvonta.
Selvennykseksi niille jotka eivät ymmärrä niin kerrottakoon, että Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kansalaisille tarjoama Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta saa tietoa oikeuksistaan sekä sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan. Ihmeveikon yrittäjä Hannes Mattila on kuitenkin ilmeisesti riittävän ahne ja agressiivinen käyttämään omasta palvelustaan valtion viraston nimitystä. Jos siis näet tämän Ihmeveikon – kierrä kaukaa!
Ville Lehtinen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Myyntiturva - kokemuksia

Raimo Sarajärvi - keinoja kaihtamatta

Välityspalkkiovertailun mutkassa